الأربعاء، 21 مارس، 2012

Weyh, kau dapat berapa

"Weyh, kau dapat berapa?"

Ungkapan ini sangat popular tatkala keluarnya mana-mana keputusan peperiksaan awam. Pagi-pagi lagi handset memang sibuk dengan segala macam message dan panggilan baik daripada sahabat-sahabat mahupun nenek dan mak long yang berada di kampung.Alhamdulillah, ramai juga yang ambil berat pasal kita. Kalau berdasarkan pengalaman pada tahun lepas, rakan-rakan dah mula berkumpul dekat sekolah sehari sebelum keputusan diumumkan.

"Kenapa awal sangat? Semangat gila kawan-kawan kau nak ambik result."

Sekolah menengah saya dahulu terdiri daripada pelajar-pelajar yang datang dari segenap pelusuk tanah air kecuali Sabah dan Sarawak. Oleh sebab itu, suasananya agak berbeza dan lebih meriah. Malam sebelum keputusan diumumkan bolehlah ramai-ramai pergi cyber cafe layan counter strike atau dota berjam-jam ye dak? Oleh sebab jarak rumah ke sekolah tidak sampai 50 km, saya memang tidak berkesempatan merasai suasana ini. Ambil keputusan pun sudah tentu dengan ahli keluarga.

Sebut pasal peperiksaan awam ini, emosi yang ditunjukkan oleh setiap pelajar ketika mendapat keputusan haruslah berbeza. Buat yang tidak bernasib baik, usahlah bersedih kerana sesungguhnya rezeki itu datang daripada Allah dan Allah sentiasa merancang yang terbaik untuk kita asalkan kita berusaha dan bertawakal kepada-Nya. Sesungguhnya Allah tahu apa yang kita tidak tahu. Kita perlu sedar apabila kita gagal mendapat sesuatu, bersangka baiklah kepada Allah kerana Allah tidak sama sekali menghancurkan kita melainkan kita yang menghancurkan diri kita sendiri di dunia ini. Penah dengar ungkapan Bill Gates?

“I failed in some subjects in exam, but my friend passed in all. Now he is an engineer in Microsoft and I am the owner of Microsoft.”

lagi,

“I studied every thing but never topped.... But today the toppers of the best universities are my employees”

Kepada yang berjaya tahniah diucapkan, semoga kejayaan ini menaikkan semangat anda untuk menempa kejayaan di masa hadapan. Pilihlah kerjaya baik-baik, berhati-hati dan cubalah nasib di segenap temuduga biasiswa yang ditawarkan kerana mungkin salah satunya ada rezeki kita di situ. Menyentuh tentang hal-hal temuduga, tingkatkan keyakinan dan mahirkan diri dalam percakapan bahasa Inggeris. InsyaAllah saya akan membuat satu lagi entri tentang tip-tip temuduga dan contoh karangan yang saya karang tahun lepas yang mungkin serba sedikit akan membantu dalam persediaan anda dalam temuduga nanti. Akhir kalam hayatilah makna ungkapan ini:

"Allah doesn't you to be the best but Allah wants you to do your best and just give him the rest."



Wallahualam.

هناك تعليقان (2):

  1. tape la peqli...ak pn x dpt g skola sehari awal..huhu...betul tu...dunia masih pnjang perjalanan....

    pergh..rasa mcm tulis jawi dr kiri ke kanan...

    ردحذف
  2. "-.- Hahah aku sendiri pun tak tau nak tukar

    ردحذف